Digital Fototeknik: Histogrammet
Hvordan histogrammet kan benyttes ved farvekorrigering.
Denne billedbehandlingens "schweitzerkniv" kan også bruges til korrektion af
farver. Noget som følgende eksempel kan vise.
Baggrund og teori
Jeg benytter et Nikon D300 digitalt kamera. Det har mange fortrin; men der
er dog en ulempe: Den røde kanal går meget let i mætning. Hvis et motiv
indeholder en meget kraftig rød flade, vil denne ofte fremtræde mere orange
end rød.
På billedet herover var det skyggernes spil over kanoernes krumme
overflader, der fangede mit blik. Det er fint nok med den grønne kano; den
fremtræder, som jeg husker den. Den røde kano derimod er blevet underlig
spættet at se på. Omkring skyggerne er der områder med en mørkere rød farve
end den mere orange tone, der ses, hvor solen skinner klart på kanoen.
Sådan så det faktisk ikke ud. Det fremtræder næsten som om de mørke skygger
er 'sivet' ud i den lysere tone, nærmest som blæk i et stykke klatpapir.
Hvorfor nu det? Fænomenet kunne allerede ses på kameraets histogram, hvis man
skiftede til farveudgaven med fire små histogrammer, et s/h og tre farve:
rød, grøn og blå. Her sås det, at der var en rød søjle helt ude i den højre
kant af histogrammet.
Konsekvensen heraf er, at de solbeskinnede, røde partier ikke kan blive røde
nok. Det indebærer, at der er for stort et indhold af grønt (som ikke er i
mætning) og måske også lidt blåt; dog nok ikke meget.
Disse betragtninger viser nytten af at have noget farveteori klar i
baghovedet. Da billederne her vises på en skærm, er der tale om blanding af
lys - med andre ord additiv farveblanding. Derfor gælder det, at additiv
blanding af grønt og rødt giver gult. Hvis en rød farve derfor er for bleg
eller for orange, indeholder den røde altså for meget grønt.
Problemet er nu, at vi ikke kan tilføje mere rødt, da den røde kanal
allerede er skruet helt op. Altså må vi fjerne noget grønt, for at få den
røde farve til at blive mere rød.
Fremgangsmåden
Beskrivelsen her gælder for programmet GIMP; men tilsvarende metoder er
givetvis mulige også i andre programmer, så fortvivl ej, hvis du ikke bruger
GIMP (som dog har den store fordel, at det kan downloades frit).
For at analysere farven der, hvor solen skinner klart på den røde kano,
klikker man et typisk punkt i dette område, hvoraf det så ses, at farven er
sammensat af rød = 255 (maximum), grøn = 101 og blå = 44. Dette giver da
også en mere orange end rød, som det ses af feltet "Current".
Da vi som sagt ikke kan tilføje rødt, så må vi skrue lidt ned for det
grønne. Denne operation skal dog kun foregå i det solbeskinnede og
fejlfarvede område på den røde kano; resten af billedet er jo godt nok.
Derfor vælges nu de områder i billedet med netop denne farve. Der findes et
værktøj, hvormed alle områder med en given farve (med justerbar tolerance)
kan vælges, uanset om de er sammenhængende eller ej. Desuden kan man
indstille, hvor 'blød' overgangen mellem det valgte og resten skal være.
Her bør en ret blød overgang vælges, da manipulationen ellers kan blive for
tydelig.
Ovenfor er det udvalgte område markeret med en stiplet linje, også kaldet
"martching ants", da linjen er animeret, når den ses i GIMP.
Vi kan nu åbne histogram værktøjet. Hvis man herefter vælger at vise den
grønne kanal, og så igen klikker på det fejlfarvede område, så ses en lodret
linje med tallet 105. Det betyder, at den grønne kanal optræder med
intensiteten 105 i det valgte punkt, og det ses tillige, at histogrammet har
et toppunkt her. Værdien 105 svarer ikke helt til de 101, der blev fundet
tidligere; men det skyldes, at jeg ikke har ramt eksakt samme pixel som før.
Mindre grønt
Nu tager vi så fat i den skrå linje dér, hvor den skærer den lodrette (det
var jo her, vi havde for meget grønt) og trækker den lidt nedad.
Og se, nu bliver det røde mere rødt. Det drejer sig om at finde den
korrektion, hvor det røde bliver mere mættet.
For magenta? Mindre blåt
Når der skrues så meget ned for den grønne som nødvendigt, kan det hænde at
resultatet bliver lige lovligt magenta (en svag violet tone i det
korrigerede område. Hvorfor? Jo, balancen er blevet forrykket, så vi måske
har lidt rigeligt blåt. Derfor laves samme øvelse med det blå - omend i
lidt mindre grad.
Resultatet
Vi har nu fået en kano, der er væsentlig mere rød. Der er måske stadig
svage spor af mørkere skjolder omkring skyggerne; men det er dog en
væsentlig forbedring i forhold til udgangspunktet.
Til sammenligning er det oprindelige billede gentaget til venstre, det korrigerede
billeder er vist til højre (eller nederst, hvis dit browservindue er smalt).
Der er dog den ulempe, at når vi skruer ned for både grønt (mest) og blå
(mindre) for at få relativt mere rødt, så bliver den samlede intensitet
mindre, det vil sige, det korrigerede område bliver noget mørkere end det
egentlig skulle være. Men det er prisen, vi må betale.
Alternativ
Nu kunne man jo forestille sig i stedet at skrue op for den blå kanal.
Hvorfor? Jo - da blå og gul er komplementærfarver, så vil en øget blå
kompensere for den gule andel, som får den røde til at virke orange. Man
får så en mere ren rød; men prisen er nu, at den røde godt nok er mindre
orange, men også lysere - mere 'udvandet' i kraft af den gråværdi, der nu er
tilføjet.
Og da farven helst skal matche de noget mørkere partier omkring skyggerne,
så er det næppe en brugbar løsning.
|