Banner   

Topics:  Fotografi    Rejseliv    Lidt af hvert    Teknikhjørnet    Scrapbogen    Pulterkammeret    Site Map    


Indhold:

-Overordnede-
Fotografi

-Sideordnede-
Kontrastrige motiver
Histogrammet - Farver
Histogrammet S/H
DSLR teknik forældet?
Ikke et menneske!
Digitalisering af gl. billeder (1)
Digitalisering af gl. billeder (2)
Skidt på sensor
Fotogrej
Verden er i farver
RAW eller JPEG?
Aliasing - Moire
Fotos: Er det dine?

Digitalisering af gl. billeder (2)

Farvenegativer

 

Jeg har tidligere givet en kort beskrivelse af, hvordan jeg har kopieret eller affotograferet gamle negativer. De billeder, der her var tale om, var sort hvide negativer. Jeg har dog også i enkelte tilfælde haft brug for at udføre den tilsvarende øvelse med farvenegativer. Det kan give anledning til et par ekstra bemærkninger.

Billederne her viser, hvad vi er oppe imod:


Originalt negativ - Misfarvet positiv - Korrigeret positiv

 
Vanskeligheden ved farvenegativfilm er, at der i filmens emulsion (de lysfølsomme lag) dannes en farvemaske, der efter fremkaldelsen giver hele filmen et kraftigt orange stik, når negativet betragtes i neutralt hvidt (dags-)lys. Formålet er at kompensere for fejl i farverenheden i de tre delbilleder (cyan, magenta og gult), hvoraf det negative farvebillede består.

Når et sådant farvenegativ vendes til et positiv, bliver resultatet et meget blåt billede. Det bliver så blåt, at næsten ingen andre farver ses.

Følgende beskrivelse er baseret på brug af GIMP programmet. Andre programmer som f.eks. PhotoShop kan uden tvivl gøre det samme, men nu er det altså GIMP jeg selv bruger og har erfaring med. Derfor...

Det endelige billede dannes ved at vælge 'Color' > 'Auto' > 'Equalize' fra menuen over billedvinduet. Kan det være lettere?

Retfærdigvis må det siges, at man som regel er nødt til at fedte lidt yderligere med farverne for at opnå et acceptabelt resultat. Og selv da er farverne ikke på højde med et billede lavet som et "ægte" digitalt farvebillede fra starten. Men til mindre kritisk brug går det an.

For at se favesammensætningen i det ukorrigerede billede kan man før 'Equalize' benyttes i 'Color' > 'Levels...' > "Adjust Color Levels" skifte Channel fra 'Value' til henholdsvis 'Red', 'Green' og 'Blue' og se på histogrammerne. Her ses, at der ikke er meget rødt i højlys, at der er ganske meget grønt, og endelig at der i de lyse områder er ekstremt meget blåt (fra den orange maske). Sådan her kan det se ud:
 


 
Hvad 'Equalize' gør, er at strække toneskalaen, således at både rødt, grønt og blåt udnytter hele den til rådighed værende toneskala i stedet for at være klumpet sammen på kun en lille del deraf svarende til en smal pukkel i histogrammet for den pågældende farve. I de tilfælde, hvor 'Equalize' virker, er effekten ganske forbløffende.

Hvad andre si'r om sagen:

Jeg faldt over denne web-side som beskriver en lidt anden - og efter min mening vanskeligere - måde at opnå det samme på. Måske findes der ingen 'Equalize' værktøj i PhotoShop? Det har jeg dog svært ved at forestille mig.

'De Lyse Sider' senest opdateret: Wed Oct 4 11:44:23 2017