Banner   

Topics:  Fotografi    Rejseliv    Lidt af hvert    Teknikhjørnet    Scrapbogen    Pulterkammeret    Site Map    


Indhold:

-Overordnede-
Skydive i 70'erne

-Sideordnede-
Begyndelsen
Uddannelsen
Skærmene
Flyvemaskinerne
Tiden i KFK
Og i HFK
Radiospring i Værløse
Rinkaby
Fokker Boogie 1979
VM Frankrig 1979
Fokker Boogie 1980
Efterskrift

Rinkaby i Skåne

 Skydive i 70'erne

Turene til Skånes Faldskärmsklubb i Rinkaby - og en rekord

Den første tur

FF66 (Farum Faldskærmsklub af 1966 - som jeg ikke ved om eksisterer mere) havde sidst i 70'erne et samarbejde med Skånes Faldskärmsklubb - i dag "Skydive Skåne". En del af FF66's medlemmer tog derfor en gang imellem til Rinkaby, hvor den svenske klub holdt til. Et par år var vi så nogle springere fra det daværende HFK som hægtede os på. FF66 medbragte også deres fly - en Piper Six OY-TOY - så sammen med den skånske klubs Cessna 206, så var vi ganske veludrustet.


Nej - disse billeder er ikke fra vores første tur.
Der havde jeg jo ikke noget fotoudstyr med.


Skånes Faldskärmsklubb holdt til på en mægtig stor plads med to vinkelrette baner, så det altid var muligt at starte og lande stort set lige mod vinden. Man mærkede, at Sverige er et større land end Danmark! Desuden var der klubhus med køkken og tillige var der nogle barakker med køjer, som vi kunne overnatte i. Virkeligt luksuriøse forhold! Ser man på Skydive Skånes hjemmeside, så ser det ud til at være blevet endnu bedre siden. Jeg har indstryk af, at man i dag springer fra en anden plads end den, jeg tænker på. Tilsyneladende er man rykket nogle kilometer længere mod sydvest i nærheden af Tollarp. Men dengang foregik det som sagt på Rinkabyfältet.

Det først år i påsken var det egentlig ikke min plan at tage derover, men jeg ombestemte alligevel i sidste øjeblik. Fik tasken pakket, faldskærmen - det var min PTCH-8 limoigne skærm dengang - på ryggen og så op på MZ'eren og afsted til Helsingør.

Der var jo ingen Øresundsbro på det tidspunkt, så Helsingør - Helsingborg var et naturligt valg. Når jeg så kom til Sverige, så var det bare at styre min lille motorcykel stik øst, så kunne jeg vel ikke ramme forbi. Godt nok havde jeg anskaffet et kort over sverige, men havde i øvrigt ikke nogen klar forestilling om, hvor Rinkabyfältet egentlig lå. Og så var det jo blot at sørge for ikke at åbne faldskærmen i utide. Skulle det ske, kom motorcyklen til at køre videre uden mig! Nå - det skete ikke og jeg fandt frem til flyvepladsen uden problemer ud over, at det var ret koldt, og ikke fri for at sne (!) lidt.

Så selv om turen for mit vedkommende startede ret impulsivt, så fortrød jeg det absolut ikke! Jeg tænker stadig tilbage på den tur som en af de virkeligt positive oplevelser. Vejret blev ret dårligt, så mange spring blev det vist ikke til, men hold da kæft hvor vi hyggede os! Der var sang og guitarspil med masser af Blå Pripps på køjekanten om aftenen - jo, det 'sociale samvær' fejlede ikke noget.

Gad vide, om det dog ikke var ved denne lejlighed jeg bestilte min 'Foil' (firkantet skærm) hos Holstein, som naturligvis var med; med sin bil stoppet med udstyr til salg for en (det sagde han i det mindste selv) yderst rimelig pris.

Hjemturen blev ikke nogen udpræget rar oplevelse. Vejret var faktisk blevet ganske dårligt med slud og sjap. Ret upraktisk når man er henvist til et køretøj på to hjul og uden tag. Der var ikke engang en kåbe på cykelen. Heldigvis tilbød mine kammerater (som kørte med fire hjul og tag over hovedet) at tage min bagage, så jeg i det mindste ikke ville stå med en pjaskvåd faldskærm ved hjemkomsten.

De senere år



var vi noget heldigere med vejret, så springmæssigt blev der væsentligt mere ud af det. Det var faktisk også på et af disse Påskestævner, at jeg for alvor begyndte på formationsspring. Det var i april 1977. Der blev sammensat et lift, hvori bl.a. deltog en svensker med megen RW erfaring. Jeg fulgte med som "det tynde øl" og sag bagerst i Piper Six'eren som 5. og sidste springer. Der var antageligt ingen - ej heller jeg selv - som havde forventet noget særligt. Men på turen op stod det mig klart, at skulle jeg have en chance for at komme ind i formationen, så var det bare med at komme dernedaf! Man skal huske på, at til formationsspring skal alle springerne så vidt muligt på en gang 'eksplodere' ud af flyet, ellers har de sidste ikke en chance for at komme ind.

Jeg tror det var det aldeles ustressende i situationen (ingen forventede noget særligt), der gjorde at jeg planlagde et 'dykbomber' angreb på situationen. Så da de andre stod af, satte af på bagvæggen i kabinen og stod på hovedet ud i et tigerspring - og så ind i et dyk efter de andre!

Og så tilsmilede begynderheldet mig nok lidt. Så længe man ligger i et stejlt dyk, kan man jo ikke rigtigt se noget. Hvis man lægger nakken tilbage for at se, ja så vil man jo have tendens til at gå ud af dykket. Men denne gang var min timing perfekt - næsten mere perfekt end i mange senere spring - så da jeg fladede ud, så kunne jeg se formationen komme op mod mig i den fuldendte vinkel. Jeg kunne 'dokke' glat ind i formationen; efter i øvrigt at have overhalet et par af de springere, der ellers gik for at være mere erfarne end undertegnede. Det imponere tydeligvis de øvrige, ja for så vidt også mig selv - så på denne måde gik det til, at formationsspring blev min foretrukne disciplin.


Vores lille bidrag til Svensk Faldskærmshistorie:
 


Ulykken

Desværre var der også mørke minder vedrørende Rinkaby. I påsken 1980, hvor vi (d.v.s. vores 8-mands hold) ikke var derovre - så vidt jeg husker var vi i Skive, skete der en meget alvorlig ulykke i Rinkaby med to omkomne, dels den svenske pilot, dels en dansk springer.

Under et lift med automatspringere greb toppen af en kalot fat i flyets (den svenske Cessna 206) haleplan og beskadigede dette så kraftigt, at flyet ikke længere var under kontrol. Det betød, at den sidste springer og den svenske pilot begge omkom. Det lykkedes den danske hopmester at komme fri af flyet så tidligt, at hans skærm reddede ham, inden flyet ramte jorden.

En tragisk ulykke, men den hører jo desværre med til mine ellers gode erindringer om turene til Rinkaby på den tid.


'De Lyse Sider' senest opdateret: Wed Oct 4 11:44:23 2017