Banner   

Topics:  Fotografi    Rejseliv    Lidt af hvert    Teknikhjørnet    Scrapbogen    Pulterkammeret    Site Map    


Indhold:

-Overordnede-
Skydive i 70'erne

-Sideordnede-
Begyndelsen
Uddannelsen
Skærmene
Flyvemaskinerne
Tiden i KFK
Og i HFK
Radiospring i Værløse
Rinkaby
Fokker Boogie 1979
VM Frankrig 1979
Fokker Boogie 1980
Efterskrift

De Gamle Steder

Især om Trundholm

Ændringer i pladser og klubber

Siden jeg i 70'erne var aktiv som springer, er der (uden sammenhæng i øvrigt) lukket nogle af de pladser, vi dengang ofte benyttede os af. Det drejer sig om

  • Ny Hagested
  • Trundholm
  • Møllemosegård (Allerød Flyveplads) blev lukket med virkning fra d. 1. maj 2007

Om der fortsat kan springes på lufthavnen i Roskilde (Tune), ved jeg ikke - den er jo ved at blive mere og mere erhvervslufthavn.

Så vidt jeg ved er pladserne på Lolland (nu Maribo Flyveplads) og ved Sundbylille stadig aktive. Desuden er pladsen ved Aversi ny - ja, det vil sige ny i den forstand, at den må være åbnet siden jeg stoppede. Jeg kan ikke erindre en plads med det navn fra "min tid som sanger".

I det hele taget har jeg indtryk af, at mange af de klubber, vi kendte til, i dage er fusionerede eller nedlagte, ligesom der måske er kommet nye til. F.eks. eksisterer mig bekendt hverken Københavns Faldskærmsklub eller Falcon mere. I det mindste ikke under deres gamle navne.

Om Trundholm

Denne plads lå i Trundholm mose nær Nykøbing SJ. Jeg siger 'i mosen', fordi ganske vidst sank man ikke i et mosehul, men pladsen lå sådan, at man skulle køre en 2-3 km af meget små veje gennem det gamle moseområde for at komme til pladsen, som det krævede et betydeligt lokalkendskab at finde. Når sandheden skal frem, så var området ret fugtigt især om foråret. Så var det bare med at lande på den rigtige side af de mange afvandingsgrøfter der gennemskar området. Ellers kunne man komme til at trave rigtigt langt gennem den labyrint, de dannede. Efter landingen kunne man jo ikke sådan overskue terrainet mere!

Det var den daværende Farum Faldskærmsklub af 1966 (FF66) som etablerede pladsen før 1970. Oprindelig havde man ikke noget klubhus, men da Hellerup Sejlklub i efteråret 1972 skulle forny deres, kunne man i FF66 overtage det gamle billigt - ja måske var det gratis - hvis man selv nedtog det og transporterede det væk.

Det var der nogle ildsjæle i FF66 der gjorde. Huset lå så som byggesæt under nogle presenninger oppe på pladsen i nogen tid, indtil en række flittige medlemmer med håndværksmæssige talenter tog fat på at rejse det.

Som man forstår, så blev der lagt ganske meget hjerteblod i etableringen af denne plads.

Så meget mere trist var det så, at pladsen desværre lå tæt på store områder med sommerhuse ud til Sejrøbugten. Stort set samtidigt med indvielsen af det 'nye' klubhus (21-22 juni '75), begyndte de truende skyer (i form af miljøproblemer) at vise sig i horisonten. De kære sommerhusejere - heriblandt en bladsmører på Politiken - måtte jo gerne støje og møje med deres biler på vej til deres lille naturødelæggende ferieparcel, men vé den flyver der dristede sig ind i 'deres luftrum' i flere tusind fods højde! Man burde måske fra FF66's side have set skriften på væggen, men det gjorde man altså ikke.

For at gøre en lang historie kort - pladsen blev (antagelig først i 80'erne) lukket for al faldskærmsflyvning. Ud over faldskærms aktiviteterne var der faktisk også nogle få private motorflyvere, der benyttede pladsen. De havde et lille klubhus, hvorfra der solgtes is og lakridser til de tapre aeronauter.

Motorflyverne havde det ikke godt med de der faldskærmsspringere; måske var motorflyverne bedre til at tyde skrifttegnene på den føromtalte væg. De anede måske, at også deres fremtidige brug af pladsen kunne blive bragt i fare.

Jeg fandt under en tur til Odsherred i 1994 frem til pladsen med det forladte FF66 klubhus. På daværende tidspunkt tror jeg stadig, at pladsen blev brugt til privatflyvning. Ingen fly var ganske vist stationeret der (ingen benzin på pladsen), men banen så da brugbar ud.

Dørene i det forladte FF66 klubhus var åbne, så jeg gik indenfor og kikkede. Selv om huset ikke var vandaliseret (det lå som sagt meget afsides), så bar det naturligvis stærkt præg af mange års fugt og forladthed. Kontrasten mellem liv og glade dage - fest og farver, som jeg husker det - og så den stilhed og forladthed, der en solrig forårsdag i 1994 prægede stedet, var meget stærk.

Efter atter nogle år - i foråret 2000 - kikkede jeg igen ind. Nu så det ud til, at en lokal square-dancer forening havde taget FF66 gamle klubhus i besiddelse. Om de stadig holder til der, ved jeg ikke. Men det reddede uden tvivl huset fra det totale forfald ved indgangen til det nye årtusinde. Huset var sat rimeligt i stand, og de gamle fotostater med nogle af de aller første fritfaldsbilleder hang stadig i den gamle pakkesal.

Motorflyverne var derimod med sikkerhed fordrevet fra stedet. Banen var simpelthen pløjet op, og deres klubhus så ud, som en gal bondemand var kørt durk igennem det med en rendegraver! Om det rent faktisk skete sådan, aner jeg dog ikke.

Jeg har ikke været på de kanter siden.

Ny Hagested

I foråret 2000 var pladsen ved Ny Hagested blevet overtaget af en 'Holbæk Flyveklub' som ejer og driver pladsen. Pladsen blev ellers lukket for faldskærmsflyvning engang i starten af firserne (tror jeg nok). Men efter Ernst's død (den gamle bondemand, der ejede gården, på hvis jord pladsen lå) og opbruddet i det gamle landsbysamfund med middagsstund på divanen med avis over hovedet til at holde de summende fluer væk, så må pladsen være overtaget af flyveklubben, der så alligevel - ifølge en lokalplan vedtaget i sommeren 1992 - har kunnet operere fra den.

'De Lyse Sider' senest opdateret: Wed Oct 4 11:44:23 2017